ВИВЧАЄМО Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
Текст, його основні ознаки. (9.04;
13.04)
І. Вивчаємо теоретичні відомості
2. Опрацюй матеріал підручника § 42
3. Вивчи
матеріал за таблицею
ТЕКСТ – складне синтаксичне ціле, завершене висловлювання,
яке складається з кількох речень, об’єднаних між собою за змістом та
граматично, і служить для вираження
зв’язних думок
|
|
Ознаки тексту :
1. Наявність певної кількості речень,
пов’язаних за змістом;
2. Наявність теми й основної думки;
3. Наявність змістовного й граматичного зв’язку
між реченнями;
4. Певна послідовність викладу;
5. Наявність певної структури;
6. Логічна повнота і завершеність викладу.
|
|
Основні види змістовного зв’язку
|
|
Послідовний – кожне наступне речення пов’язане за змістом з попереднім
|
Паралельний - кожне наступне речення пов’язане за змістом з першим, доповнює або
розкриває його зміст
|
Основні засоби граматичного зв’язку:
1. Близькі за змістом слова (займенники,
прислівники тощо); лексичні і контекстуальні синоніми, антоніми.
2. Повторення слів.
3. Слова, що вказують на послідовність
розгортання змісту.
4. Слова з просторовим значенням
5. Вставні слова.
6. Сполучники, частки, що виражають логічні відношення між висловлюваними
думками( послідовність, причинність, наслідковість, протиставлення, виділення
одного явища) та модальні відношення
7. Однакова будова речень. Неповні речення
|
ІІ. Виконуємо практичні вправи
1. Виконай за підручником вправу 5 (§42)
2 . Віднови частини (речення) тексту
Українська народна пісенність
дорогоцінне надбання поетичного генія трудового народу нев’януча окраса його
духовної культури здається усю мудрість обдарування усю красу і благородство
душі усю ніжність і ласку увесь високий і гордий політ думки та натхнення
вклали протягом століть у свої пісні легіони безіменних народних співаків і
поетів тому сповнені юної зваби безсмертно ширяють пісні над українськими
просторами легко залітаючи на крилах мелодії за межі рідного краю народні пісні
володіють чудовою здатністю полонити людські серця підносити настрій окрилювати
бажання надихати у праці розраджувати в горі тамувати душевні болі множити сили
у боротьбі до пісні звертаються колективно й поодинці в будень і свято старі й
молоді звертаються при найрізноманітніших життєвих нагодах і душевних
зворушеннях у ній повсякчас можна почути рідний серцю голос батьківщини уловити
відлуння своїх інтимних почуттів та затаєних дум золотий промінь надії слово
мудрої поради і тихої маминої ласки супроводжуючи народне життя у щоденному
побуті й на історичних шляхах пісня обіймала весь багатогранний світ людини (О.
Дей).
Доповніть
текст, дописавши один абзац як завершальну частину висловлювання.
3. Розташуй речення в такому порядку, щоб вийшов текст
На заході днів вона засяє нестерпучим блиском.
Молодість, як дивовижний рубін, мусить горіти на серці. І погасне. Бо другої
молодості немає у світі. Життя є молодість, труд і любов. Усе життя людина лише
шліфує грані своєї молодості. У радісній знемозі він пахтить, як дорога. Він є
вірним другом. Він не зраджує. Труд, як материнська рука, веде нас по стежці.
Вона знає такі таємниці, що від них розривається серце, як стигла слива,
надвоє. Скільки людей співало їй! Відчуваю її, як дорогу, теплу долоню на
голові. Вона перебирає моє волосся, лоскоче мене за вухом, ніби я якесь мале.
Любов. А вона, пишна, сходить, сонцем іде на небо, світить, б’є в очі, як у
глибокий колодязь пустелі. І молодість дзвенить. Вона — щось таке, що підносить
людину вгору, і завмирає в неї дух (За Ю. Яновським).
4.
Створи (напиши) текст – розповідь про спілкування з
людиною, яку вважаєш взірцем
інтелігентності, з поясненням, які чесноти цієї особи є, на твою думку,
найціннішими
(16.04; 23.04)
І. Теоретичний матеріал
1. Опрацюй матеріал підручника § 43
2. Переглянь уважно відео про будову тексту https://www.youtube.com/watch?v=IobwoGxYYxU
3. Ключові
визначення з теми, які ти повинен ЗАПАМ'ЯТАТИ
Текст –
це зв’язне висловлення, продукт і результат цілеспрямованої мовленнєвої
діяльності, цілісний мовленнєвий твір
Будова тексту – вступ (зачин), основна частина, кінцівка (висновок)
Тема тексту – це те, про що розповідається в
тексті
Мікротема – частина загальної теми. (Увесь текст можна поділити на частини – мікротеми)
Тематичне речення- це речення, яке несе в собі найважливішу інформацію
мікротеми
Ключове слово - це те слово, яке має істотне
смислове навантаження
Основна думка – те головне в тексті, що стверджує автор, до чого
закликає, чого навчає
Абзац –
відступ управо у рядку, яким починається виклад нової думки у тексті ; частина
тексту від відступу до відступу
ІІ Засвоюємо практично
1.
Попрацюй з текстом. Прочитай
ПРИТЧА "МУДРIСТЬ"
Трапилося це в давнi часи, коли ще племена русичiв мешкали в цих краях. I
все було гаразд, аж ось на цi мiсця страшнi засухи напали, суховiї зачастили,
чорний мор пробiг. I захвилювалася молодь усiх племен: навiщо нам старцi? Не
сiють, не жнуть. Вирiшили всiх до Змiїного урвища покидати.
Та в племенах-родинах достатку бiльше
не стало, порядку не додалося, щастя не з’явилося ...
А ось у великiй
родинi Добряченкiв старший син Мирослав так жалiв свого батька, так любив його,
що не змiг покинути напризволяще без допомоги.Вiн сховав тата в печерi. Одного
разу, коли син розповiв, що знову недорiд i хлiба не зберуть навiть на насiння,
старий батько порадив: «Мирославе, навчи своїх односельцiв встати до сходу
сонця й вийти в поле, поки роса не збита, й побачать люди стежинки – то
мишi-польовки до своїх схронiв шляхи проклали. Пройдiть ними, й у кожному
схоронi по пуду-два зерна знайдете».Так i зробили й не вимерли з голоду.Юнак
признався тодi, що врятував батька вiд смертi.Захвилювалися всi, адже в кожнiй
сiм’ї були страченi дiди й прадiди, мудрi старожили. I тодi принесли
Мирославового батька на руках i поклонилися йому вдячно, й зробили старшим над
всiма племенами. Вiдтодi в племенах слов’янських народiв поважно ставляться до
мудрих старцiв. (За О. Борозною).
Виконай завдання
·
Визнач тему тексту –
·
Визнач основну думку-
·
Здійсни поділ тексту на абзаци та запиши
·
Здійсни поділ на мікротем (план
тексту запиши)
·
Підкресли тематичне речення в кожній мікротемі
·
Познач
зірочко вгорі ключове слово в тематичному реченні
2.
Виконай
за підручником вправу 2 § 43
Немає коментарів:
Дописати коментар