ПРОДОВЖУЄМО

ПРОДОВЖУЄМО вивчати тему: «Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності»

Види й засоби міжфразового зв’язку 27.04.2020

1.     Переглянь уважно відео 

Розглянь уважно таблицю
3.     Виконай завдання:
·        Прочитай  текст.
·        Добери  до нього  заголовок, який  виражав би тему висловлювання.
·        Перепиши у зошит, визначаючи межі речень і  розставляючи  потрібні  розділові  знаки. 
·        Дослідити  синтаксичну організацію висловлювання.
·        Знайди приклади паралельного й ланцюжкового видів зв’язку речень у  тексті.

 Рослини і тварини були предметом пильної уваги наших предків  адже  свою  залежність  від  них  люди  відчували  на  кожному кроці предки гадали ніби природа живе за тими самими законами споріднення що й вони і немов між ними та природою існують особливі  зв’язки  більше  того  люди  вважали  навіть що  рослини й  тварини  є  тими  далекими предками  від яких  бере початок  їхній  рід  іменами котрих  вони  себе  називали  роди  та  племена що займалися рибальством мали за священних риб морських тварин мисливці обирали кенгуру ведмедя у збирачів коріння ягід горіхів  священними були корисні  їм рослини  (З часопису).
 

Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях  30.04

  1.     Повтори правила вживання розділових знаків у простому реченні, а саме:

·        Розділові знаки при однорідних членах речення
·        Відокремлені члени речення
·        Вставні слова, словосполучення, речення
·        Звертання
·        Розділові знаки при вигуках
·        Тире у простому реченні

Можеш скористатися будь – яким допоміжним матеріалом (підручником, додатковою літературою тощо)

Тобі на допомогу відео 

Тобі на допомогу таблиці (За О.П.Левченко)


Розділові знаки про однорідних членах речення (посилання)


Відокремлені означення(презентація)

Відокремлена прикладка (презентація)


Відокремлені обставини (презентація)



Порівняльний зворот 


Порівняльний зворот образно характеризує предмети, дії, ознаки шляхом порівняння їх з іншими предметами, діями, ознаками.
Порівняльні звороти вводяться в речення за допомогою порівняльних сполучників як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім тощо. У реченні порівняльний зворот є одним членом речення і здебільшого виконує синтаксичну роль обставини способу дії: Летять на землю груші, як з рогаток (Л. Костенко).

Порівняльний зворот
Виділення зворотів
Порівняльні звороти, що вводяться в речення словамияк, немов, немовбиначе, начебто, неначе, неначебто, ніби, ніж тощо в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі - комами. Якщо зворот стоїть у середині речення, то коми ставляться з обох боків.

Поговорю з деревами, і стане душа легенька, мов кульбаби цвіт (Н. Поклад).

Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках:

1.            Якщо порівняльний зворот виконує функцію простого дієслівного присудка, порівняльне значення якого ослаблене. Кома в таких випадках ставитись не може, бо вона розірвала б зв’язок присудка з підметом. Наприклад: 1. Металево-чорні  ластівки  в польоті наче аж точили нерушне повітря (Є. Гуцало). 2. Однак уся постать юнки ніби бриніла (Д. Дереч).

2.            Якщо  порівняльний зворот є частиною складеного присудка. Такий присудок має порівняльний характер, наприклад: 1. Дерев розмиті силуети мов оповиті в целофан (М. Луків). 2.Був місяць мов скибочка дині (В. Козак).


Примітка. Якщо на присудок падає логічний наголос і наявна пауза між ним і підметом, то в таких випадках ставиться тире, наприклад: 1. Дівчата – як метелики барвисті: строкаті плаття, погляди іскристі (М. Луків). 2. Усе моє життя – як вигнута підкова, клубок напружених до краю жил (Д. Пічкур).

3.            Якщо порівняльний зворот має фразеологічний характер, наприклад: 1. Дощ лив як з відра(А. Звірик). 2. Валентина зупинилася як вкопана (А. Звірик). 3. А я ж у Яблунівці теж став хитрий як чорт (Є. Гуцало).

4.            Якщо порівняльний зворот починається заперечною часткою не, наприклад: 1. На землі прожив ти не як гість (Д. Луценко). 2. Хочу, щоб ви зрозуміли мене не лише як лікар (В. Кузьменко).


5.            Якщо перед порівняльним зворотом знаходяться прислівники міри й ступеня, наприклад: У газику майже як  і в степу – не надихаєш, не нагрієш (П. Загребельний).

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Не слід сплутувати з порівняльним зворотом прикладку зі словом як, яка на письмі здебільшого комою не відокремлюється. Наприклад, у реченні Франко як поет відомий у світі - вислів «як поет» є прикладкою, а не зворотом (У цьому реченні не порівнюється Франко з поетом, бо він і є поетом. Мовиться про те, що Франко відомий світу в ролі поета).
           












Розділові знаки при вигуках та словах-реченнях

       
Вигуки виділяються комами, якщо вимовляються без особливого підсилення. Якщо ж вигук вимовляється з виразною окличною інтонацією, то після нього ставиться знак оклику, наприклад: 1. О, як цей світ очистити від скверни, як захистити від безглуздих втрат! (В. Сторожук). 2. Гей, сідлаймо коней, козаченьки милі, гей, ходімо, браття, волю боронить!(С. Литвин). 3. Ех, життя! Усі ми в ньому – учні, спішимо новий пізнати день (В. Кобець).

Примітка 1. Кома не ставиться після ну, ой, ох, ах тощо, якщо вони вживаються для підсилення: Ну що прекрасніш є, як сонце сходить? (Д. Пічкур).

Примітка 2. Комою не виділяються підсилювальні частки о, ой,  які стоять перед звертанням, якщо вони інтонаційно тісно зв’язані зі звертанням: О пісне, про Вкраїну розкажи – вона співає нині, а не стогне(В. Козак).

Примітка 3. Не відокремлюються вигуки на початку речення, якщо вони стоять перед особовим займенником, за яким іде звертання: Ой ти, Петрунюой ти, серце, набери води у відерце (Народна пісня).

            Виділяються комами або знаком оклику (при окличній інтонації) так, ага, еге, авжеж, аякже, атож, гаразд та ін., заперечне слово ні, підсилювальна частка що ж, якщо після цих слів йде речення, яке розкриває їх зміст, наприклад: 
1.  Еге ж, напевне, зерно легше відділити від полови, аніж правду від кривди (М. Стельмах). 
2Так, найперша в житті твоєму школа була в простій селянській хаті (А. Звірик). 
3Ні, не вмерла Україна, бо і не вмирала, під веселкою свободи над Дніпром заграла (Л. Пастушенко). 
5. Що ж, народи по-різному позначають свій шлях(Л. Пастушенко).


Тире у простому реченні


1.     Повтори правила вживання розділових знаків у складному реченні, а саме:

·        Розділові знаки в складносурядних реченнях
·        Розділові знаки в складнопідрядних реченнях
·        Розділові знаки в безсполучникових реченнях

Можеш скористатися будь – яким допоміжним матеріалом (підручником, додатковою літературою тощо)

Тобі на допомогу відео https://www.youtube.com/watch?v=u9btCjjVHuU


Тобі на допомогу таблиці 

Розділові знаки в складнопідрядних реченнях з кількома підрядними

*   Кома не ставиться між головною та підрядною частинами, якщо перед підрядним реченням стоять частки не, і:    Мене цікавить не як це трапилося, а які можливі наслідки цієї події. Пор.: Мене цікавить не те, як це трапилося...  Треба бути спокійним і коли обставини цьому не сприяють. Пор.: Треба бути спокійним і тоді, коли обставини...

*  Кому не ставимо перед як у висловах як слід, як треба, як годиться, а також перед куди у вислові куди заманеться й под., які перетворилися на прислівникові сполуки, втративши ознаки підрядного речення: Працювали як слід. Доводься як годиться.

* Комою не відокремлюємо одиничні відносні займенники та прислівники, що є частиною непрямого питання: Любила хлопця й не казала якого. Ми повернемось, але не знаємо коли.

*  Кому ставимо перед як у зворотах не хто інший, як...; не що інше, як...: Те, що ії зацікавило, було не що інше, як троє осідланих коней під ґанком вілли (М. Коцюбинський).

*  Не ставиться кома між двома головними або двома підрядни­ми частинами речення, якщо перші мають спільну підрядну, а другі — спільну головну частину й з'єднані одиничними спо­лучниками і (й), та, або, чиКоли він торкався до струн скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика (В. Собко). Добре було б, коли б саме тепер хтось заглянув до нас в гості чи хоча б мама почала співати (М. Стельмах).

*   Якщо підрядна частина стоїть у постпозиції й приєднується до головної складеними сполучниками типу через те що, для того щоб, тому що, після того як, незважаючи на те що, в міру того як, внаслідок того що, так що, завдяки тому що, з тих пір як, подібно до того як, перед тим як, то кома ставиться один раз або перед усім складеним сполучником, або в його серединіФут­больний матч відбудеться, незважаючи на те що періщить ряс­ний дощ. Або: Футбольний матч відбудеться незважаючи на те, що періщить рясний дощ.

*  Якщо підрядна частина стоїть у постпозиції й приєднується скла­деними сполучниками в той час як, перш ніж, лиш коли, тоді як, тимчасом як, навіть якщо, навіть коли, то комою вони не розділяються, кома ставиться перед усім складеним сполучникомКраще будь трудоголіком, ніж ледарем, навіть якщо не прагнеш вельми успішної кар 'єри.

*  Якщо підрядна частина із складеним сполучником стоїть перед головною, то сполучник, як правило, комою не розділяєтьсяДля того щоб сміх перевернув світ, точкою опори має бути власне серце (Є. Дудар).

*  При збігу сполучників не ставимо кому перед другим із них тоді, коли в наступному реченні наявні співвідносні слова то, так: І якщо пісня вийде в люди,то пломінь серця не згашу (А. Малишко).Пор.: Скористаюся з Вашої поради і, якщо зможу, надішлю статтю.

*   Якщо перший з таких сполучників протиставний (а, але, однак та ин.), то кому після нього взагалі не ставимо: Він прокинувся увечері, ...довго пив чай, а коли зовсім стемніло, став збиратися у свою п’яту вилазку (Л. Первомайський).

* Замість коми між головною та підрядною частиною може сто­яти тире, коли підрядна частина вживається перед головною з ме­тою сильнішого інтонаційно-смислового виділення: Де грози па­дають — там райдуги встають (П. Тичини). Хто спить на зем­лі — не боїться упасти (І. Драч).

* Між однотипними підрядними частинами, не з'єднаними одинич­ними сурядними сполучниками, може ставитися крапка з комою, якщо ці частини далекі за змістом, дуже поширені, мають у сво­єму складі інші розділові знаки: Міряли ви її [України] безмірні шляхи зелених та рівних степів, де ніщо не забороняє вашим очам виміряти їх і вздовж, і вшир, і впоперек; де одні тільки високі мо­гили нагадують вам про давнє життя людське.; де синє небо, побратавшись з веселою землею, розгортає над нею своє блакит­не, безмірно високе, бездонно-глибоке шатро?.. (ПанасМирний).

  Увага! Ніколи не ставиться крапка з комою між  головною та під­    рядною частинами складнопідрядного речення.
  Увага! Не варто забувати, що коли підрядна частина стоїть у      сере­дині головної, то виділяється комами з обох боків                    Батальйони, що не­ помітними вийшли противникові у тил,    зараз   лежать вище перевалу в скелях над шосе (О.  Гончар).



Розділові знаки в безсполучникових реченнях



3.     Повтори правила вживання розділових знаків  при прямій мові та цитатах

Можеш скористатися будь – яким допоміжним матеріалом (підручником, додатковою літературою тощо)

Тобі на допомогу відео https://www.youtube.com/watch?v=fQHweEwQg5o

Тобі на допомогу таблиці





4.     Виконай практичне завдання
Запиши текст, розставивши розділові знаки
У барвистому травневому вінку
        Я люблю прекрасне у природі  архітектурі  літературі. Особливо люблю природу яка весною оживає  наповнює довкілля різнобарв’ям  голосами птахів які повернулися після зими до нас  перезимували зиму і тепер щебечуть  не втихаючи бо раді теплу і сонцю зелені і птахам бо скінчилося їхнє голодування.
        Кучеряві діброви смарагдові левади й змолоділі поля мліють від радісних симфоній і веселих барв великого свята природи. А он густий верболіз поміж плакучих верб які замріяно полощуть у тихих плесах вод довгі, віти. Там вдень і вночі не втихають закохані соловейки. В сплетінні гілля тривожно голосять одинокі зозулі  мирно воркують лагідні горлиці. На тоненькій галузці розлого осокора легенько гойдається ремезова колисочка. Природа квітне  співає.
        Там далі стіною розрослася рогоза із-за її темно-зелених стіжків тихо випливає щаслива качина сім’я неповороткий сазан  батько виринув з обжитого місця і вимальовує широкі кола на водяній гладі. Над землею метушаться легкокрилі ластівки. Вони протають і над водою плавно торкаються водяного дзеркала   і вже за мить їхніх довгих дзьобах тріпочеться срібляста верховодка. А тут і бджола гуде над вербою збираючи мед з розквітлих китиць.
Вся природа ніби барвистий вінок. Весна в розквіті.
Бажаю успіху!

Немає коментарів:

Дописати коментар